Met haar bedrijf Kids Party Planner heeft Rachel Pietersma een sprookjesfabriek die elke verjaardag – of andere gelegenheid – betovert met de wildste verrassingen. ‘Niets is te gek. Sterker nog: hoe gekker, hoe beter.
Ik kan alles regelen.’ Even bij het begin beginnen. Pietersma studeerde sociale pedagogie en werkte acht jaar op een kinder dagverblijf. ‘Maar ik wilde creatiever bezig zijn. In Amerika is het heel normaal dat drukke ouders een partyplanner inhuren om een feest voor hun kinderen te organiseren. Dat idee sprak mij aan. Ik wist niets van ondernemen, maar ben gewoon begonnen.’
De start was zes jaar geleden met feestjes voor vrienden en familie, en dankzij een snelgroeiend netwerk en mond-tot-mond reclame staat haar telefoon inmiddels roodgloeiend. ‘Van baby showers tot sweet-sixteenparty’s: we bedenken de leukste concepten. In Nederland willen meisjes vaak een prinsessen thema en jongens doen iets met superhelden. Dat is leuk, maar we kunnen zo veel meer.’ Voorbeelden? ‘Een kermis met draaimolens, suikerspin kraam en candy girls. Of een duizend-en-een-nachtfeestje met kamelen, buikdanseressen en waarzegsters. We kunnen ook artiesten boeken. En als je morgen een helikopter of superjacht nodig hebt, regelen we het ook.’
Dat mag zeker wat kosten? Pietersma lacht. ‘Ach, sommige ouders kopen een auto, andere geven liever een goed feest voor hun kind omdat ze daar zelf ook enorm van genieten. Nu wil je zeker weten welke Quote 500-leden mij bellen? Nou, genoeg, maar ik noem geen namen.’ Pietersma is bij elk draaiboek betrokken en komt het liefst zelf ook op alle feestjes – zo’n twaalf per maand –, maar is ook een high-end nanny service begonnen. ‘Dat idee kwam voort uit Kids Party Planner. Ik werk nu met negentig gediplomeerde nanny’s die in luxehotels als het Okura of het Amstel op kinderen passen, met hen naar Artis gaan of andere uitstapjes maken. Dat gaat zo goed dat ik nadenk over een franchisemodel in heel Nederland en het buitenland.’ Er is dus nog genoeg te werken. Voor haar ultieme droom keren we nog even terug naar de glamoureuze partyscene. Stralende lach: ‘Een kinderfeestje voor Beyoncé zou wel héél tof zijn.’ Juist, zo horen we het graag: een gezonde portie ambitie en de durf om hardop te dromen. Sprookjes zijn toch het leukst als je erin gelooft!’
ONDERNEMERSTIP VAN RACHEL PIETERSMA:
‘De klant verdient de beste versie van jezelf. Wees dus altijd eerlijk, aardig en betrokken, want dan gunnen mensen jou het beste.’
• Styling Jeroen Kamphorst, haar en make-up Liselotte van Saarloos • EE Agency voor MAC Cosmetics, Kevin Murphy & TUSH Brushes, pak Baum und Pferdgarten, schoenen Gucci •